שירות לקוחות
11 Netivot Street, Herzliya 03-6161026 09-8348646

למה כל כך חשוב לכייל מכשירים וציוד רפואי?

בתחומי רפואה רבים נעשה שימוש במכשירים ופריטי ציוד שחייבים להיות מדויקים. על מנת שאכן כך יהיה, חשוב לכייל אותם אחת לתקופה מוגדרת. למה חשוב לכייל מכשור רפואי, איך מתבצע כיול של ציוד ומכשירים רפואיים ועל ידי מי? מייד תבינו.

 

מכשור וציוד רפואי שאינו מכויל – סכנה גדולה לכולנו!

האם חשבתם מה היה קורה לו מכשירי מדידה שונים המשמשים בתחומי הרפואה היו מספקים לנו נתונים שאינם מדוייקים? במקרים רבים, הדבר עלול היה לגרום לקטסטרופה. לדוגמא, מוניטור לא מכוייל שבודק לחץ דם בחדר טיפול נמרץ, פיפטור חשמלי ששואב נפחים לא נכונים לביצוע בדיקת מעבדה, חיישני מתח חשמלי בבדיקות הדמיה שיצאו מאיזון ועוד – כל אלו עלולים לגרום לשרשרת תהליכים שיכולה להסתיים בפגיעה בבריאות ובחיי אדם. פעולת כיול תקופתית של אותם מכשירים, היא זאת שמונעת אסונות ומצילה חיי אדם ועל כן חשוב להקפיד על כך.

 

כיול של ציוד רפואי הוא דבר חשוב מאוד גם על מנת לעמוד בתקנים ובהנחיות של גופים גדולים (חברות תרופות, משרד הבריאות, FDA וכו’) וכמו כן, לשם פעולה בהתאם להוראות השימוש של המכשירים השונים. סיבה נוספת לחשיבות הכיול היא נושא המחקר בתחום הרפואה. במחקרים רבים נעשה שימוש במכשירי מדידה למיניהם ויציאה מכיול שלהם עשויה לעוות את התוצאות ולזרוק לפח שנים של השקעת זמן וכספים מרובים.

 

תהליך כיול מקצועי – רק עם מעבדה מוסמכת

חלק מהמכשירים ניתנים לכיול באופן עצמאי, בדרך כלל על ידי העובדים שמפעילים אותם וכחלק בלתי נפרד מפרוטוקול העבודה היומי. יחד עם זאת, אחת לפרק זמן וכפי שמופיע בהוראות היצרן, יש לבצע כיול מעמיק ויסודי יותר וזאת על ידי הפעלת כלים חיצוניים בתנאי מעבדה. ישנן מעבדות רבות אשר מציעות שירותי כיול ציוד לבתי חולים, אך חשוב לבצע את הכיול במעבדה מוסמכת בלבד, על מנת לעמוד בדרישות התחזוקה של המכשירים והקריטריונים המחמירים של גופי התקינה השונים. עוד מידע באתר הבא.

 

הכיול של מכשיר מסויים מתבצע תוך השוואה לקריאה של מכשיר דומה שכבר מכוייל ובהתאם לממצאים מבוצעים התיקונים הנדרשים. חלק ממעבדות הכיול מסוגלות להגיע עד לארגון עצמו עם מכשור מתאים ולבצע את הבדיקות והכיול בו במקום, מבלי להפריע לשטף העבודה. אם נמצא כי קיימת סטייה גדולה מידי של קריאת המכשיר או במקרים בהם מדובר בציוד מורכב מאוד, הוא ייאסף וייבדק בתנאי מעבדה קפדניים יותר.

 

אפשרות נוספת שתציע מעבדת כיול מתקדמת היא הזמנת הדרכות לעובדים דרכה, על מנת שידעו כיצד לבצע שימוש נכון במכשירים כך שלא יצאו מכיול במהירות, ואף ידעו כיצד לבצע פעולות שיחזירו אותם לפעולה תקינה, עד למועד הכיול התקופתי המקצועי יותר.

 

תפריט נגישות